Firma Gran Premium OÜ tegeleb naturaalse värvitud killustiku tootmise ja müügiga maastikukujunduse ja erinevate objektide kujundamise eesmärgil.
Meil on oma tootmine ja me pakume kvaliteetset toodet suurepäraste ekspluatatsiooniliste omadustega.
Aiamaa heakorrastamisel tuleb pidada meeles: mida rohkem vastab maastiku disain loomulikele looduslikele tingimustele, seda suurem on täisväärtusliku linnavälise puhkamise tõenäosus. Me hindame loodust selle värske õhu, roheliste taimede ja lillede meeldiva lõhna ning juur- ja puuviljakultuuride viljarikkuse pärast, aga asfalteeritud või betoonkatted meenutavad pigem lämbeid suurlinnasid. Tegelikult võib isegi autoparklat muuta üheks ilusaks roheliseks vaibaks, kui rajada traditsioonilise betoonplatsi asemel ökoparklat, mis meenutab rohkem rohelist muruplatsi.
Linnas ei ole ökoparklad juba ammu haruldane nähtus. Kuid kuhu pargitakse tavaliselt oma autosid eramaa territooriumile sisse sõites? Jäetakse autosid kohe värava ette või majaga vahetuses läheduses, pannakse neid katusealustesse kohtadesse või garaaži. Kõige mugavam oleks rajada maaomanike ja nende külaliste autode jaoks eraldi väikest platsi, kuhu oleks mugav sisse sõita ning mis ei võtaks palju ruumi, kuid näeks päris ilus välja. Ei unusta ära ka veel ühte väga tähtsat asja: parkla peaks olema ökoloogilisest vaatenurgast täielikult puhas, mis tähendab seda, et ta ei tohiks kahjustada pinnast ja ümbritsevaid taimi.
Oma välimuselt meenutab ökoparkla keskmisi raskusi taluvat haljasala, mistõttu kergesti kannatab mitme sõiduauto massi. Selle vastupidavust ja stabiilsust kindlustab maapinna sisse peidetud vastupidav armeerimisvõrk, mille avasid täidetakse muruga või spetsiaalsete sillutuskividega.
Vaatleme lähemalt eramaal ökoloogilise parkimisplatsi rajamise eeliseid:
Üks tähtsamatest omadustest – kõik materjalid, mida ehitamisel kasutatakse, on ümbritsevale keskkonnale ohutud ning ei takista taimede kasvu ja arengut. Nii geotekstiil kui ka muru jaoks mõeldud sõrestik on valmistatud pinnast kaitsvast, mitte aga seda saastavast materjalist.
Hooldatud ja korralik ökoloogiline parkla näeb palju meeldivam välja kui näiteks tühermaa või betoonplats ning seda võib kergesti kasutada oma huvitavate disainlahenduste elluviimiseks
Ökoparkla valmiskate meenutab oma läbilõikes lehttaignapirukat, kus alumiseks kihiks on looduslik krunt ning ülemiseks – murusõrestik. Sõrestiku avad on täidetud viljaka mullaga, kuhu on puistatud muruseemneid. Käsitleme nüüd lähemalt kõiki antud „piruka“ tegemiseks vajalikke materjale.
Kihtide järjekord, nende paksus ja koostis võivad sõltuvalt pinnase tüübist ja ehituseesmärkidest erineda
Murusõrestik – peamine koostisosa, mida jääb ka maapinnal näha, mistõttu esitatakse sellele eriti kõrgeid nõudeid. Ostmisel on tähtis arvestada nii materjali (plasti) tehniliste omadustega kui ka esteetiliselt meeldiva väljanägemisega. Kärgesid meenutav materjal võib olla rohelist või musta värvi – kas siis muru või pinnase värvi. Ta peab olema vastupidav, niiskuse ja temperatuuride suhtes kindel, piisavalt elastne, lõikamiseks mugav ning taluma erinevate keemiliste ainete toimet.
Murusõrestiku avad erinevad oma kuju poolest: need võivad olla kuuenurksed (meenutades meekärgesid), ruudu-, ristküliku-, ringi- ning isegi ovaalikujulised
Geotekstiili läheb tarvis drenaažkihi rajamiseks. Polümeersetest niitidest vastupidav kangas filtreerib niiskust ning on eraldusbarjääriks erinevate kihtide vahel, kõige sagedamini siis killustikust aluse ja liivast kattekihi vahel.
Geotekstiili maksumus sõltub selle omadustest ning selle valmistamisel kasutatud toorainest.
Killustik ja kruus ning ka liiv on vajalikud drenaažkihi ehk nn liiva-kruusa padja ehitamiseks. Seda on tarvis aluspõhja tasandamiseks, et saaks selle peale panna murusõrestikku, ning ka koormuse võrdseks jaotuseks. Vihmade ajal ei kogune tänu ülemisele kihile maapinnale vett, kaitstes seeläbi parklat soostumise ja veelompide tekkimise eest.
Isegi väike kruusapadjale rakendatav koormus ei välista vastutustundlikku lähenemist selle ehitamisel: murukate suudab vastu pidada palju kauem kui kasutada ainult kvaliteetset materjali ning killustiku-, kruusa- ja liivakihte korralikult kinni tampida ja ära tasandada
Dekoratiivse ülemise kihi jaoks läheb vaja viljakat mulda ja muruseemneid. Külvamiseks kasutatav muru võib olla täiesti erinev, kaasa arvatud ka hallade suhtes kindel muru või erilist hoolitsemist mittevajavate lillede seemnetega ära segatud.
Hind sõltub segu kostisse kuuluvate taimede ja rohtude kvaliteedist. Näiteks on põuakindlate ja varjutaluvate taimede ja rohtude seemned kallimad
Nagu ka kõik teised vastutusrikkad tööd algab parkla ehitamine planeerimisest, vajamineva materjalikoguse väljaarvutamisest, eelarve arvutustest ning töö teostamiseks sobiliku aja valimisest.
Parkla jaoks kõige sobivama koha valimisel ei tohi ära unustada juurdepääsuteest ja vajalikest manöövritest ning ka transpordivahendite võimalikust kogusest. Kui parkla pindala on välja arvutatud õigesti, siis on võimalik koostada ka täpset eelarvet ning seeläbi hoida kokku vajalike materjalide ostmisel.
Peale kõiki paberitöid ja vajalike sisseostude tegemist võib asuda ehitustööde juurde. Alguses on vaja eemaldada loodusliku muru ülemist kihti (kui parkimisplatsi hakatakse ehitama eelnevalt puutumata olnud maatükil). Tulemuseks saame mittesügavat kaevist, mille sügavus võrdub tulevase „lehttaignapiruka“ kõrgusega. Selleks on vaja liiva-kruusa padja ja murusõrestiku kõrguseid kokku liita – need on kaks suurema tähtsusega kihti. Geotekstiil on niivõrd õhuke, et selle mõõdud ei mõjuta praktiliselt üldkõrgust.
Ökoparkimisplatsi planeerimist võib kasutada ka osaliste muudatuste tegemiseks maastikudisainis. Koos parkla ehitamisega võib muuta paremaks ka juurdepääsuteed või uuendada maja juurde viivat jalakäigurada
Kaevise põhja puistame killustikku, Kui pinnas on liiga niiske ja savine võib tugevdada aluspõhja geotekstiili tükiga, et killustiku (või kruusa) kiht ei „läheks jalutama“ ja ei vajuks sügavamale pinnase sisse. Alumise kihi kõrgus – umbes 20cm, kui palju sõltub ka põhja ebatasasusest. Kui rohumätaste välja võtmisel on tekkinud sügavamad augud, siis oleks parem täite neid liivaga. Mida rohkem on ebatasasusi, seda paksemaks kujuneb kruusapõhi.
Isegi kui kruusa- ja liivakihid tulevad mitte eriti paksud, materjali kulub ikkagi palju. Kokkuhoiu eesmärgil võib rentida veoautot ning tuua liiva ja kruusa (killustikku) puistuna, mitte aga kottidesse ärapakituna
Kruusakihi peale paneme tihedasti liiva ning ei unusta ära seda veel tihedamaks ja tasasemaks tampida ning veega kasta. Kui kasutatakse jämedamat killustikku, siis võib panna veel ühte geotekstiili kihti, et liiv ei vajuks alla. Liivakiht – 10-15cm. Liivapadja peale paneme taas geotekstiili. Tulemuseks saame tasast, tihedat, murusõrestiku pealepanemiseks valmis pinda.
See on suhteliselt lihtne töö, mis on ka algajatele täiesti jõukohane. Sõrestikumoodulite mõõdud võimaldavad alustada nende panemist ükskõik millisest mugavast kohast. Kui parkimisplatsile on planeeritud puude istutamist või mõnda muud dekoori (ka seda juhtub), siis oleks parem alustada just sellest kohast.
Kui mõni tõke tekib mitme mooduli põkkekohas, siis sobiva ava saamiseks piisab kõrvalolevate elementide ebavajalike osade äralõikamisest
Geotekstiili peale panete esimest moodulit, selle külge monteeritakse järgmist jne. Elemendid fikseeritakse omavahel soonte abil. Üleliigset materjali lõigatakse äärtest ükskõik millise lõikava riistaga. Arvestades, et autode puhul on tegemist dünaamilise koormusega võib kinnitada mooduleid pinnase külge ka Г-kujuliste kinnitusvarrastega, seda eriti platsi külgedel.
Üks kiirematest, kuid mitteõigetest murusõrestiku panemise viisidest: mooduleid pannakse otse ettevalmistamata pinnasele. Selle tagajärjel tekib soostumise oht ning selline parkimisplats on ka mehaaniliselt ebastabiilne
Lõppetapp – avade täitmine viljaka mullaga. Et muru külvamine ei võtaks palju aega segatakse muruseemneid mullaga veel enne sellega avade täitmist. Võimalikud on erinevad kaunistamisvariandid. Näiteks võib malekorras külvata kirikakraid või teisi vähenõudlikke lilli. Eriti aktuaalne võib see olla nende parkimisplatside puhul, mida hakatakse tihti kasutama mittesihtotstarbeliselt – näiteks mängimiseks või grillimiseks.
Üks omapärane ja ilus ökoparkimis- või mänguplatsi äärte kaunistamisvariantidest: klompkivide ja elusate lilledega dekoreeritud muru kombineerimine
Selleks, et kuidagimoodi teha rohelist muruplatsi huvitavamaks ja mitmekesisemaks võib kasutada: näiteks pakub Saksamaa ettevõtte „Hubner-Lee“ spetsiaalset ökoparkimisplatside süsteemi TTE, kus avasud võib täita nii pinnasega kui ka klompkivi kuubikutega. Need kivikesed lasevad hästi läbi nii vett kui ka õhku.
Vaatamata nende kivikeste poorsele struktuurile, mis võimaldab neil „hingata ning lasta läbi niiskust“, on antud klompkivi piisavalt vastupidav, et taluda sõiduauto massi
Ühe ja sama tootjaettevõtte materjalide kasutamine võimaldab kiiresti panna klompkivid kokku: kivikesed tuleb lihtsalt soontesse sisse ning fikseerida väikeste sisemiste servade abil
Üks lihtsamaid ökoparkimisplatsi variante: kate kujutab endast klompkivi ja muru vaheldumist. Selline parkla on stabiilne, vastupidav ja vägagi dekoratiivne
Suurepärane puhkamis- või teejoomisplats tuleb siis, kui parkimiskoht muutub järsku ebavajalikuks. Pink, väike laud või lilleaed – ja autode parkimiseks mõeldud plats muutub hubaseks puhkamiskohaks
Ökoparkimisplatsi ehitamine on lõpetatud, kuid teil on alles veel palju murusõrestikku? Suurepärane – neid võib kasutada jalakäiateede või grillimisplatsi ehitamiseks
Murusõrestiku konstruktsioon on niivõrd mugav ja kasutamise poolest lihtne, et neid võib kasutada isegi bordüüride ehitamiseks või erinevate tsoonide/alade üksteisest eraldamiseks
Hooldus puudutab kahte koostisosa: plastist aluspõhja ja pidevalt kasvavat muru. Sõrestik hakkab ajapikku kuluma, mistõttu tuleb seda aeg-ajalt asendada samasuguste mõõtudega elementidega. Selleks oleks parem kui osta neid asendusmooduleid kohe alguses. Järskude temperatuuri kõikumiste puhul on võimalik ka jääkohru tekkimine plasti pealispinnale. Seda tuleks eemaldada kõva, kuid ilma teravate otsteta riistaga.
Suvisel ajal on täiesti piisav, kui koristada parkimisplatsilt prügi ära ning aeg-ajalt niita muru. Kevadel võib minna vaja vahetada pinnast või mõningaid mooduleid
Kõik muruga seotud hooldustööd on täpsed samad, mida tavaliselt tehakse ka täitsa tavaliste muruplatside hooldamiseks:
Kui te järgite kõiki murusõrestikku panemise reegleid ja hooldate külve õigesti, siis rõõmustab teid ja teie külalisi ilus ja ökoloogiline parkimisplats väga pika aja vältel. Sõrestiku moodusüsteem eeldab selle kiiret remonti ning vajadusel ka mõõtude või disaini vahetamist.
Allikas: diz-cafe.com